Fra ide til forretning på under seks måneder

Det startede med et spørgsmål på et strategiforløb hos ledelsen i Plus Pack. ”Hvad sker der med 3D print. Er der noget her, vi går glip af”. Og det spørgsmål blev startskuddet til at komme med på Dansk AM Hubs AM Generatorforløb, som primært består af to workshops, hvor man arbejder med egne ideer til, hvor 3D print kan bruges i forretningen. Plus Packs ide gik på at forsøge at lave prototyper på en nemmere måde ved hjælp af 3D printede komponenter til presseværktøj.

”Vi vil gerne lave skræddersyede emballageløsninger, og det kræver en tæt dialog med kunden. Det kan vi have, når vi kommer med en realistisk prototype udover en tegning og 2D model, siger Bastian Fietje, Manager of Group Projects, Plus Pack.

Plus Pack har eksperimenteret med at 3D printe værktøjskomponenter i nylon, som  i dag laves i stål. Det giver mulighed for en iterativ udviklingsproces, hvor Plus Pack hurtigere kan producere realistiske prototyper af aluminiumsbakker, som kunden kan teste og evaluerer. Før foregik udviklingen ofte ud fra tegninger og 2D modeller, og når Plus Pack skulle i gang med at producere aluminiumsbakken, så måtte de bestille de dyre værktøjskomponenter i stål.

Det specialdesignede værktøj til fx bunden af en foliebakke kan printes på et par dage og kræver en dags efterbehandling, hvilket står i kontrast til at vente 12-15 uger på værktøjskomponenterne i stål, som samtidig ikke giver mulighed for nye tilpasninger.

”Det giver et helt andet samarbejde med kunden i forhold til at skræddersy deres produkter”, fortæller Bastian Fietje.

 På en konkret opgave fik Plus Pack hurtigt brug for at kunne lave en prototype til en ny kunde. En fransk snegleproducent havde et behov for en aluminiumsbakke, med fordybninger i bunden, så sneglene ikke rutsjer rundt. Plus Pack lykkedes med at 3D printe et nyt bunddesign og derved lave en skræddersyet bund til sneglene. Det tog en uges tid at designe, 3D printe og producere prototypen, og kunden kunne derved lynhurtigt give feedback på bakkens design og funktionalitet.

 Bastian Fietje beskriver værdien i organisationen som to-foldig. Dels har brugen af 3D print en stor værdi internt i organisationen, fordi de har kunnet re-tænke den måde de designer produkter på. Der er ting, man kan teste, og 3D print rykker ved forestillingen om, hvad der er muligt.

Herudover har det stor værdi for deres kunder. ”Vi kommer med en rigtig bakke som prototype, så de kan prøve den af, og se hvordan emballagen opfører sig, når den bliver brugt”, fortæller Bastian Fietje.

3D print har helt klart fået en plads hos Plus Pack, og Bastians opfordring til andre virksomheder er da også klar: ”Det er bare med at komme i gang. Brug 3D print til at forsøge og eksperimentere. Ellers finder man ikke de gode muligheder” slutter han.

Om Plus Pack

Plus Pack er en international og innovativ virksomhed med hovedkontor i Danmark og med produktion i såvel Danmark (Odense) som i Belgien (Genk). Plus Pack er en familieejet virksomhed med rødder tilbage til 1914, og virksomheden drives i dag af 4. generation i Haustrup-familien. Plus Pack er specialiseret i udvikling og produktion af emballage-løsninger til fødevareindustrien og er i dag en af Europas førende virksomheder indenfor fremstilling af aluminium- og plastemballage med salg til 50 forskellige lande. Plus Pack har 220 medarbejdere, virksomheden vækster og er midt i en spændende udvikling med udgangspunkt i løftet ”We make food stand out”.