Joe DeSimone: “Vi forandrer 7000 års produktionsteknologi “
Amerikanske Carbon er kendt for sin innovative tilgang til additive manufacturing, der blandt andet har støtte fra giganter som Google. Medstifter Joe DeSimone fortæller her om at ville revolutionere 3D-print, om tre-cifrede vækstrater og det første teknologiske brud med den ædle kunst af støbe i 7000 år.
Af Erik Holm
Marts 2015. I forbindelse med en TED-talk træder Dr. Joe DeSimone for alvor frem i det internationale rampelys. På scenen præsenterer den amerikanske kemiprofessor, medstifter og CEO for Carbon en helt ny tilgang til additive manufacturing, mens en kugle i en kompleks gitterstruktur langsomt trækkes op fra et reservoir af rødt resin.
Kuglen er umulig at producere med traditionel fremstillingsteknologi og ligner mest af alt noget fra fremtiden. Det er der en god forklaring på. Den grundlæggende tanke bag Carbon er inspireret af actionfilmen Terminator 2, fortæller DeSimone og viser et klip, hvor robotten T-1000 rejser sig fra en pool af glinsende metallisk materiale.
Vi spoler frem til ultimo september 2019. TED-videoen har rundet 3,6 mio. visninger på Youtube, og teknologien hos iværksættervirksomheden Carbon (tidl. Carbon3D), har udviklet sig markant. Joe DeSimone selv er blevet lidt af en rockstjerne i det globale AM-miljø efter en række opsigtsvækkende produkter samt budskabet om at ville forandre additive manufacturing for altid.
“Vores vision har ikke ændret sig meget siden dengang. Visionen handlede om at flytte additive manufacturing fra en moderat prototype-industri på godt 8 mia. dollar til en global sprøjtestøbe-forretning på over 300 mia dollar. Det, der har slået os, er, hvor hurtigt udviklingen sker, og hvor hårdt det har været,” siger Joe DeSimone.
600 mio. dollar
Vi fanger DeSimone på telefonen en tidlig morgen i Redwood City syd for San Francisco. Her holder Carbon til i hjertet af Silicon Valley, og herfra kan han skue tilbage på en næsten vanvittig vækstrejse, der har budt på tre-cifrede vækstrater siden opstarten for knap fem år siden.
Carbon har indtil videre rejst over 600 mio. dollar i kapital fra bla. Sequia og Google Ventures. Virksomheden nærmer sig 500 ansatte i 14 lande og 1000 installerede printere ved udgangen af 2019, som nu for første gang tilbydes i en abonnementsordning. Ifølge DeSimone er selskabet værdisat til 2,46 mia. USD, hvilket gør Carbon til verdens mest værdifulde virksomhed inden for 3D-print.
“Vi er kommet langt længere, end jeg havde troede muligt. Men det er også klart, at vi har gang i noget, som kan blive langt større. Vi er i fuld gang med at løfte 3D-print ind i et gigantisk marked for sprøjtestøbning,” lyder det fra Joe DeSimone på telefonen fra Californien.
Lys og ilt
Carbons teknologi fungerer grundlæggende ved at udnytte egenskaber i ultraviolet lys og ilt til at få emner til at vokse frem af et reservoir af forskellige resiner. Rent kemisk kan lys omdanne en flydende substans til en fast substans, mens ilt omvendt forhindrer denne proces. Lys og ilt er altså hinandens poler, og ved at kontrollere denne balance med avanceret software og patenterede printere, kan Carbon skabe elementer til så forskellige industrier som bilbranchen, dentalindustrien og almindelige forbrugerprodukter eksempelvis til sportsverdenen. Denne proces kalder Carbon for CLIP, Continuous Liquid Interface Production.
Blandt de produkter, som har vundet størst offentlig interesse er en fleksibel og stærk gitterkonstruktion til en mellemsål, som bruges i løbesko fra Adidas. Carbon har desuden fundet nye løsninger til stødabsorberende sportshjelme, husholdningsmaskiner og komponenter til Nasa i tæt partnerskab med kunderne, fortæller Joe DeSimone.
I august offentliggjorde Carbon et partnerskab med cykelfirmaet Specialized, hvor målet er masseproduktion af cykelsadler kaldet S-Works Power Saddle. Sadlen består af 14.000 stivere i en gitterkonstruktion optimeret til at forbedre komforten og stabilitet for rytteren. Endelig er komponenter fra Carbon for første gang brugt i den amerikanske bilindustri blandt andet i den legendariske pick-up Ford F150, der i årevis har været USA’s mest solgte bil.
“3D-print har eksisteret i 30 år, men vi er de første, som har skabt digitalt printede komponenter til færdigproducerede biler bygget i Detroit. Sidste år udgjorde løbeskoene til Adidas den største volumen af færdigproducerede produkter skabt i en 3D-printer, og i år 10-dobler vi denne produktion. Du kan ikke pege på andre AM-teknologier, der kan måle sig med disse tal,” siger Joe DeSimone.
Han anerkender, at især den tyske industri har anvendt 3D-printede komponenter i længere tid end sine amerikanske konkurrenter, men han fastholder, at der er en stor forskel på Carbons teknologi og traditionel 3D-print, hvilket han flere gange har defineret som 2D print – om og om igen’.
“AM – især i metal – er super til få stykantal med høje omkostninger til f. eks. luftfart, og tyskerne har været meget progressive. Men polymere materialer er til hverdagsprodukter, og de bruges overalt. At lave nye dele i polymere har store kapitalomkostninger og kræver et stort antal producerede enheder. Vi er lykkedes med løfte vores teknologi over til dette enorme marked. På denne måde er vores teknologi en game changer.”
Ikke overraskende forventer Joe DeSimone, at Carbon vil fortsætte sin stejle vækstkurve. Ifølge ham har Carbon en lang liste af produkter på vej, som konkurrerer direkte med traditionel sprøjtestøbning og gør det muligt for kunderne at introducere nye typer af produkter med høj performance, der ikke kan sprøjtestøbes. Og mange af de nye produkter er udviklet på få måneder frem for år, noterer han.
Genbrug af materiale
Flere kunder har fokus på at innovation som en vej til at reducere det samlede materialeforbrug i jagten på mere bæredygtige løsninger, og derfor kan Carbon i dag genbruge flere af sine materialer i nye produkter. I to af virksomhedens største produktgrupper, løbesko og dentalprodukter, kan virksomheden fuldstændigt genanvende materialerne, fortæller han.
“Alene vi kan realisere dette marked. Dels printer vi hurtigt, vi anvender avanceret software, og så har vi haft et gennembrud i materialer, hvor vi nu blandt andet bruger elastiske materialer i høj kvalitet eksempelvis til bilindustrien,” siger DeSimone.
Han tør derfor dårligt gisne om, hvor Carbon befinder sig om f.eks. fem år, men han er stærkt optimistisk:
“Fem år er lang tid for en virksomhed som vores, der er så ung. Men vi bevæger os med høj hastighed ind i et marked som grundlæggende stadig bruger en teknologi, der blev opfundet for 7000 år siden. Dette laver vi nu om på”.