Brian Garret: “3D-print befinder sig mellem den digitale og den fysiske verden “
Iværksættervirksomheden 3D-Hubs er AM-industriens svar på Airbnb. Med tiden har virksomheden omstillet sig fra hobby-netværk til en platform for professionelle. Transformationen kostede goodwill hos de oprindelige fans, men var nødvendigt for virksomhedens overlevelse, fortæller medstifter Brian Garret, der ser endnu lysere tider forude for andre iværksættere.
Af Erik Holm
“Jeg finder lige et roligt område og henter en kop kaffe. Ringer tilbage om to minutter”.
Brian Garret har fundet tid i travl hverdag. Som medstifter og CPO for iværksættervirksomheden 3D Hubs er der ikke tilstrækkeligt med timer i døgnet. Efter et kort dyk omkring 2017 har virksomheden atter slået turboen til. På kun seks måneder har 3D Hubs fordoblet antallet af medarbejdere til over 100 ansatte i fem lande, og der er stigende interesse for online platformen, som med base i Amsterdam formidler kontakt mellem kunder og producenter af forskellige 3D-printede og CNC-bearbejdede komponenter.
“Vi åbner snart kontorer i Frankrig, Tyskland og Storbritannien. Så der er fart på,” siger Brian Garret, da vi igen har oprettet forbindelse.
Solgt til 3D-print
Fortællingen om hollandsk-canadiske Brian Garret er historien om produktdesigneren, der blev succesfuld iværksætter. I 2003 studerende Garret på det tekniske universitet i Eindhoven, da en underviser introducerede ham til 3D-print. Garret blev bedt om at designe en række produkter, som forskernes arbejdsgruppe efterfølgende ville printe.
“Jeg blev totalt blæst omkuld, da jeg senere fik de printede dele mellem hænderne. Som designer bevæger du dig jo ofte mellem den digitale og den fysiske verden, og det er netop i dette rum, at 3D-print befinder sig. Jeg var totalt solgt,” husker Brian Garret.
Efter studiet begyndte Garret at arbejde i et designfirma i Amsterdam med speciale i at anvende additive teknologier til forbrugerprodukter. Her mødte han for første gang Bram de Zwart, og de to fik kort efter ideen til 3D Hubs med inspiration fra deletjenesterne Airbnb og Uber.
“Der var mange mennesker, som havde printere installeret rundt omkring, men det var meget spredt og uorganiseret. Samtidig havde de fleste kunder begrænset behov for printere og ville derfor ikke eje dem selv med den tekniske know-how, det ville kræve. Der var desuden mange forskellige teknologier, og industriens fragmentering betød, at der var et marked for en online platform, som kunne formidle print mellem kunder og ejere af printere,” fortæller Brian Garret.
Ideen ulmede over en årrække, og i 2013, mens de to arbejdede for 3D Systems, stiftede de virksomheden 3D Hubs, der lynhurtigt blev en global succes godt hjulpet af et meget engageret 3D-print miljø. I 2016, da netværket var på toppen, havde 3D Hubs 30.000 lokationer i 160 lande – mere end McDonalds. Så skiftede stifterne kurs.
“Vi havde stadig flere kunder, som bestilte printet komponenter mange gange om året og derfor efterspurgte mere kontinuitet i produktionen. Derfor begyndte vi at professionalisere netværket, så det kun var certificerede virksomheder, der kunne printe hos os,” forklarer Brian Garret.
For mange af deltagerne i det oprindelige netværk var skiftet et brud med den oprindelige tanke bag 3D Hubs. Vrede og skuffede kommentarer ramte både nettet og mailboksen hos stifterne, der brugte timer på at besvare så mange som muligt. I dag er Brian Garret overbevist om, at stifterne gjorde det rette, men overgangen var hård, erkender han.
“Vi var en virksomhed med professionelle investorer og kunder. Vi ville sikre, at virksomheden overlevede, derfor gik vi i en mere seriøs retning. Jeg tror ikke, vi ville have eksisteret i dag, hvis ikke vi havde professionaliseret netværket. Nu er vi en produktionsplatform for industrien, og vi har stadig mange i netværket, som har været med siden begyndelsen,” siger Garret.
Tre mio. komponenter
3D Hubs servicerer i dag en stor variation af virksomheder især inden for bilindustrien, aerospace, healthcare og forbrugerelektronik. Alle, som skaber fysiske produkter, er potentielt i målgruppen, som Garret udtrykker det. Ideen er grundlæggende, at kunderne ikke skal kunne mærke forskel, om en komponent er printet i USA, Tyskland eller Kina.
Siden transformationen har virksomheden tilføjet CNC-bearbejdning, sprøjtestøbning og bearbejdning af metal i et nøglefærdigt koncept kaldet ‘Fulfilled by 3D Hubs’, der blev lanceret i 2017. Med ny software og støttet af maskinlæring, kunstig intelligens samt erfaringerne fra at have formidlet over tre mio. printede komponenter, kan kunderne på sekunder få et prisoverslag på et givent print.
“Der er stadig for meget papirarbejde og manuelle opgaver i forbindelse med produktion. Vi har automatiseret en stor del af produktionsprocessen, så man nu man uploade komponenter og få en anbefaling til den bedste produktionsteknologi samt feedback på dit design. Vi digitaliserer denne del af processen og har store forventninger,” siger Brian Garret. Han fortsætter:
“Som samfund bevæger vi os væk fra en tid, hvor virksomheder har store lagre med forskellige komponenter. Fremover vil vi se, at man har et lille lager med få enheder og derefter printer efter behov. Dette giver samtidig mulighed for løbende at justere designs på ellers færdige produkter eksempelvis i bilindustrien.”
Gode tider for iværksættere
I begyndelsen nød de to stiftere godt af den hype, der var omkring additive manufacturing. På sin foreløbige rejse har 3D Hubs modtaget over 30 mio. dollar i venturekapital. Dette har været en spændende del af rollen som iværksætter, fortæller Garret.
Trods sin succes, ser han dog med endnu større optimisme på mulighederne for andre iværksættere inden for additive manufacturing. I dag investeres langt større summer i hele værdikæden fra software, hardware og materialer til serviceydelser. Iværksættere, der har mod på at starte forretning inden for AM, står altså med særdeles gode kort på hånden både teknologisk og i forhold til at rejse kapital, mener han:
“Additive manufacturing er stadig i sin vorden. Industrien vil vokse meget de næste 10 år i takt med, at teknologierne modnes, og flere begynder at anvende additive manufacturing. Du vil oftere se masseproduktion, som vi allerede skimter til i dag, hvor f.eks løbesko og briller har 3D-printede komponenter i sig. Den ægte innovation inden for additive manufacturing sker nu og i alle områder fra software til services.”
Skal Brian Garret som succesfuld iværksætter komme med par konkrete råd til andre iværksættere vil det være at tænke globalt fra begyndelsen samt at finde en niche, et specielt produkt eller service og dyrke et community.
“Du kan ikke sprede dig for meget ud, for du har ikke ressourcerne til det i begyndelsen. Begynd med at skaffe 100 superglade kunder, der vil sprede ordet og hurtigt kan vokse til tusinder. Fasthold fokus og bliv den bedste i din niche. Det er svært at kopiere for andre, når du først har fat.”