Monoqool: 3D print har altid været en integreret del af vores produkt
Både i Danmark og i udlandet er efterspørgslen stor efter de smukke 3D printede brillestel fra Monoqool. Grundlægger Allan Petersen tør derfor godt have store visioner – og han er klar til at tage næste skridt.
Det startede alt sammen med en designmesse i Paris, hvor Monoqool skulle stille med en kollektion af produkter. Problemet var bare, at produkterne ikke var klar. Det blev startskuddet til en lang rejse med 3D print som omdrejningspunkt. Det fortæller grundlægger og adm. direktør i Monoqool Allan Petersen:
“3D print har helt sikkert været en helt afgørende ingrediens i vores forretningsmæssige succes. I dag sælger vi briller i 1200 butikker i 15 lande. Det er helt fantastisk. Vi kan producere stel, som vejer ned til 4 gram, og som samles uden brug af en eneste skrue. Selv i et marked, hvor der virkelig er mange spillere på banen, har vi som designvirksomhed formået at skille os ud.”
Med 3D print har Monoqool opbygget en helt ny værdikæde i forhold til de traditionelle brilleproducenter, fortæller Allan Petersen:
”Den vigtigste forskel er, at vi er ekstremt hurtige til at produktudvikle. Normalt venter man 1-2 måneder bare på en prototype fra eksempelvis Kina. Vi venter 1-2 dage! Samlet set betyder det, at vi kan have et produkt på markedet på under to måneder, mens branchestandarden er et helt år. Det giver os en helt ny type design- og håndværksmæssig frihed.”
For nylig lancerede Monoqool et brillestel udelukkende produceret af ricinusolie, et organisk materiale der stammer fra hjulbønner (castor bean). Ifølge Allan Petersen er stellet det første i verden, der er 3D printet af 100 pct. biomateriale:
”Egentlig er det jo tankevækkende, at man som dansk virksomhed kan være helt i front i verden. Det har vi været her, og det er vi virkelig stolte af. Næste spørgsmål er selvfølgelig, om kunderne vil have de nye bæredygtige stel. Her vil jeg være ærlig at sige, at 30 pct. er ellevilde, og 70 pct. er fuldstændig ligeglade. Det ændrer dog ikke på, at bæredygtighed er kommet for at blive.”
Selv om Monoqool har gjort sig en masse erfaringer med bæredygtighed – og selv om virksomheden i dag kun har et spild på 2 pct. af råmaterialet mod normalt 85 pct. i branchen – er der stadig meget at gøre på bæredygtighedsfronten, påpeger Allan Petersen:
”Lanceringen af det nye stel af ricinusolie viste med tydelighed, at vi stadig har noget at lære i forhold til, hvordan vi kommunikerer til markedet om bæredygtighed. Det er en af grundene til, at vi har teamet op med Dansk AM Hub og Deloitte. Vi har simpelthen brug for mere viden om, hvordan vi indarbejder bæredygtighed i alle vores processer, så vi ikke risikerer at komme ud og sige noget der ikke er korrekt.”
Ligesom teamet hos Monoqool ikke er bange for at lære og udvikle sig, er Allan Petersen heller ikke bange for at have endnu større ambitioner for fremtiden:
”Ud over at videreudvikle vores produkter kan jeg sagtens forestille mig, at vi også vil gøre hele værdikæden mere bæredygtig. I dag sælger vi jo stadig briller på den gammeldags måde gennem en grossist eller en agent. I fremtiden tror jeg, at vi vil se mange flere cirkulære forretningsmodeller, hvor kunderne returnerer deres produkt efter brug i stedet for bare at smide det ud. Dér er brillebranchen slet ikke endnu. Her er endnu en mulighed for, at Monoqool kan gå forrest.
Sådan vil Monoqool bidrage til verdensmålene
- Introducere flere 3D printede produkter af 100 pct. biomateriale.
- Beholde nuværende materialespild på kun 2 pct. mod hele 85 pct., som er gennemsnittet i branchen.
- Indarbejde bæredygtighed i alle processer
- Arbejde på at udvikle en cirkulær forretningsmodel, hvor kunderne returnerer deres produkt efter brug i stedet for bare at smide det ud.
Fakta om Monoqool
- Monoqool er en dansk designvirksomhed, der producerer innovative brillestel.
- Brillerne fra Monoqool sælges i ca. 1200 butikker i 15 lande.
- Virksomheden holder til på den smukke gamle herregård Danstruplund, der ligger få kilometer fra Fredensborg i Nordsjælland.