BenBen håndbygger bedre cykler med 3D printede komponenter

Indenfor professionel cykling er det vigtigt – endda næsten afgørende – at opnå det helt rigtige forhold mellem styrke og vægt. Det ved de om nogen hos BenBen Cykler, der laver håndbyggede cykelstel, og derfor valgte virksomheden at deltage i 3D print-designoptimeringsforløbet Design for Additive Manufacturing (DfAM), hvor de kiggede på muligheden for at optimere flere forskellige specialkomponenter ved hjælp af 3D print.

I videoen herunder kan du høre medejer Ari Rosenzweig fortælle, hvordan 3D print hjælper BenBen med at få presset cyklen til det yderste.

BenBen Cykler er en lille virksomhed med cykelværksted og -butik på Amager, hvorfra de blandt andet producerer håndbyggede cykelstel i stål og titanium – stel, der bygges helt fra bunden. BenBen ønskede at undersøge nogle af mulighederne med metal 3D print og deltog derfor i designoptimeringsforløbet Design for Additive Manufacturing (DfAM).

I projektet optimerede BenBen forskellige dele – både helt nye dele og eksisterende dele, som er blevet re-designet. Helt konkret drejede det sig om en lille del til en saddelpind og nogle dele til selve stellet. Og her lykkedes det at reducere vægten og samtidig bevare styrken, så resultatet blev et optimeret forhold mellem styrke og vægt.

Samtidig fremhæver BenBen den enorme designfrihed samt en kort leveringstid på specialkomponenter i små styktal som store fordele – ej at glemme de økonomiske fordele, da BenBen kunne nøjes med mindre produktioner i stedet for tidligere at skulle bestille tusindvis af dele, hvis det skulle hænge sammen økonomisk.

“3D print er den helt rigtige metode at bruge til den her nye del, vi har lavet. Det er en meget meget lille del, og hvis den skulle laves i traditionel bearbejdning på en CNC-maskine, ville der skulle ekstremt meget bearbejdning til – og meget detaljeret, meget fint og meget småt. Og jeg tror, at det ville blive ret kompliceret at lave”, fortæller medejer i BenBen, Ari Rosenzweig.

Disse resultater har BenBen skabt ved hjælp af 3D print designoptimering:

  • Enorm designfrihed og mulighed for at lave mere komplekse dele
  • Lavere vægt end tidligere
  • Højere styrke – og bedre forhold mellem vægt og styrke
  • Økonomisk fordel ved mindre ordrestørrelser, så man undgår et stort varelager

I løbet af 2022 har 15 danske virksomheder arbejdet med at redesigne et produkt eller komponent ved hjælp af 3D print gennem Dansk AM Hubs innovationsforløb: Design for Additive Manufacturing (DfAM). Ud af disse har  11 af virksomhederne haft en ’før-komponent’, som det har været muligt at sammenligne den redesignede komponent med, og i ti af disse tilfælde har det været muligt at reducere vægten med mellem 43 og 96 procent. Fordelene ved vægtreduktion har haft forskellige formål afhængig af virksomhedens specifikke produktion og slutprodukter.

Konkret i DfAM-projektet har målet været at designe deltagernes komponenter eller produkter bedre eller anderledes, så de kan fremstilles med mindre materiale, større styrke, og optimeret med ny eller bedre funktionalitet og effektivitet. Alt sammen med det formål at skabe mere bæredygtige produkter og komponenter.

Efter forløbet har de tilmeldte virksomheder stået med en fysisk redesignet komponent eller produkt, hvor en eller flere af førnævnte fordele er tænkt ind. Ud over vægtreduktion har DfAM også givet en række andre fordele såsom reduktion af produktionsomkostninger, reduktion i ”time-to-market”, partkonsolidering, større designfrihed og forøgelse af komponentstyrke.

På den måde har deltagerne fået merværdi og viden, som kan forankres lokalt i deres produktion.

 

Om DfAM-forløbet
  • DfAM innovationsforløbet sigter mod at styrke virksomhederne til i endnu højere grad at drage fordel af det teknologiske og forretningsmæssige potentiale inden for 3D print.
  • DfAM-projektet har haft til formål at udbrede kendskabet til 3D print og DfAM samt gøre danske virksomheder i stand til at udnytte de tekniske og forretningsmæssige muligheder, som AM-teknologien giver.
  • Traditionelt set er 3D print blevet brugt til fremstilling af prototyper, men teknologien rummer også en lang række andre muligheder. 3D-print kan med fordel også bruges til eksempelvis pilot- og småserieproduktion, og fremstilling af fiksturer og hjælpe-værktøjer, sprøjtestøbeværktøjer, og reservedele.
  • Ud over en enkelt case med en vægtforøgelse blev komponentvægten reduceret med mellem 43 procent og 96 procent på de ti cases.
  • Projektet er initieret af Dansk AM Hub i samarbejde med partnerne Teknologisk Institut, PLM Group, Hexagon og Wikifactory.

Læs mere om forløbet her.

 

Har du spørgsmål eller interesse i at deltage i DfAM-forløbet?
Kontakt Dansk AM Hub på info@am-hub.dk