3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige
Af Mads Kjøller Damkjær, CEO i Dansk AM Hub
Klummen er bragt i MandagMorgen d. 21. oktober 2018.
Der er grundlæggende to måder at gå til 3D print på:
– Man kan erstatte et eksisterende led i produktionen ved at bruge print i stedet for traditionel fremstilling. Men produktet og forretningsmodellen omkring forbliver dybest set det samme.
– Eller: man kan se 3D print som nøglen til en mere gennemgribende forandring, der åbner op for helt nye forretningsmodeller og andre former for tjenester og samspil med kunderne.
Ingen tvivl om, at det første er det nemmeste. Men hvis danske virksomheder evner at gøre det sidste, har vi mulighed for at skabe en førerposition indenfor avanceret fremstilling, så vi ikke alene kan bevare produktion i Danmark, men trække produktion tilbage fra udlandet.
3D print eller ”Additive Manufacturing” er et stort skridt væk fra den klassiske industrielle fremstilling af ens objekter, som masseproduceres på en central fabrik og sendes ud til lagre, hvor kunderne kan bestille dem.
Når produkter i stedet bliver til et sæt af digitale modeller, der kan tilpasses og fremstilles løbende hvor som helst der er en passende printer, har det betydning for alle elementer i forretningsmodellen – fra design, til produktionsmetoden, supply chain, lagre, distribution, forbrug af ressourcer osv.
Jeg vil hævde, at man kan pege på måder indenfor stort set alle brancher, hvor 3D print kan komme i spil. Det er en verden af nye muligheder – men for at udnytte dem, er virksomhederne nødt til at udfordre hele den forretningsmodel, de hidtil har arbejdet efter.
Det har Allan Petersen fra Monoqool gjort. Han laver briller. I 2012 var han på fallittens rand og måtte gøre noget. 3D print blev løsningen. I dag har han lavet en turn around på sin 3 mands forretning, som er blevet til en millionforretning.
3D print har ændret forretningsmodellen på flere parametre. Brillerne er designet, så de kan udnytte, at 3D printeren i en arbejdsgang kan producere mere komplekse genstande. Derfor består Monoqools briller af færre dele, fx er der ingen skruer i siden på stellet.
Værdikæden er ændret, så man kan bestille on-demand. Hele Monoqools lager er på størrelse med et mindre udhus, alligevel tilbyder et langt større sortiment. De kan producere hurtigere og efter behov også fordi produktionen er rykket tilbage fra Asien til Danmark, hos 3D printleverandøren Damvig i Taastrup.
Et andet eksempel på en virksomhed, der ved hjælp af 3D print har gjort op med den forretningsmodel der normalt bruge i deres branche ,er det amerikanske firma Align Technology, som fremstiller bøjler til tandregulering.
Invisalign clear alignerer en plastbøjle, der retter tænderne gradvist, så man igennem et forløb går igennen en serie af personligt tilpassede bøjler indtil tænderne er rettet. Patientens tænder scannes, der lægges en virtuel plan for tandretning, herefter 3D printes en unik serie i verdens største 3D print produktionshal.
Virksomheden rapporterede salg for 310 millioner dollars første kvartal i år. Aligns forretningsmodel udnytter fuldt ud at man med 3D print kan gøre hvert eneste produkt unikt – og alligevel fremstille i stor skala. Align producerer 220.000 custom-made produkter om dagen.
Som eksemplerne viser, åbner 3D print mulighed for en gennemgribende fornyelse af måden, man driver forrentning på, og den værdi og oplevelse, man kan tilbyde sine kunder.
Alligevel tænker de fleste virksomheder mest på 3D print, som et redskab, der erstatter og forbedrer et enkelt led i produktionen, f.eks. at få hurtigere prototyper eller at tilbyde en individuel finish af et produkt.
Det er ofte gode og fremsynede ingeniører, der får lov at eksperimentere lidt i maskinrummet. Og det er rigtig godt, der sker megen innovation i form af nye ideer og produkter på den måde.
Men: Hvis man virkelig skal forbedre og fastholde danske virksomheders konkurrenceevne, er det også nødvendigt med den anden tilgang; Den, hvor man tager hele forretningsmodellen omkring produktet op til overvejelse.
Og så skifter rollerne, for en mere grundlæggende nytænkning kræver at også ledelsen sætter sig ind i hvad den ny teknologi kan.
Ledelsen skal forstå, hvordan spillereglerne er forandret i forhold til eksempelvis individuel tilpasning, co-creation, design, lokal fremstilling, løbende nye udgaver af produktet.
Det er ledelsen, der har overblikket over organisationen, og ledelsen er nødt til at være med, når en teknologi, der starter som et smart nyt værktøj i produktionen, viser sig at kunne ændre både designprocesser, reducere lageromkostninger eller skabe et helt nyt produkt til et helt nyt marked.
Det er hverken enkelt eller let. Der er tekniske begrænsninger af 3D print i forhold til hastighed, kvalitet, materialer for at nævne nogle få. Men når hele forretningsmodellen forandres, er der ikke kun tekniske udfordringer, det handler nok så meget om jura, standarder og forhold omkring IP-rettigheder.
Alt i alt: Hvis danske fremstillingsvirksomheder vil tage skridtet i retning af en digital økonomi, kræver det, at ledelsen sætter sig ind i Additive Manufacturing. Ikke nødvendigvis ned i de tekniske detaljer, men godt nok til at kunne gennemtænke, hvorfor teknologien kan gøre det muligt at løse kundernes behov på nye og bedre måder.
Related Posts
12/01/2021
Dit juridiske ansvar i markedsføringen af 3D-teknologiens bæredygtige potentiale
Accura advokater har samlet en række…
08/12/2020
Nyt europæisk projekt etablerer produktionsberedskab til fremtidige sundhedskriser
Nyt fælleseuropæisk projekt skal sikre…
24/11/2020
Accuras juridiske anbefalinger til dig, der bruger 3D print
Accura advokater har samlet en række…
22/10/2020
Additive Manufacturer Green Trade Association Announces New Members
Danish AM Hub becomes part of a global…
28/08/2020
Vær bevidst om dit juridske ansvar ved brug af 3D print
Accura advokater har samlet en række…
04/06/2020
The Impact of COVID-19 on the Future of Advanced Manufacturing and Production
Insights from the World Economic…
26/05/2020
Terma reducerer materialeforbrug og produktionstid markant med AM
Hidtil har Terma A/S haft et højt…
15/04/2020
Hybrid: 3D print og sprøjtestøbning skaber adapter til snorkelmaske
I kampen mod Corona har AddiFab med…
07/01/2020
Svenske Prototal AB køber den danske 3D-print virksomhed Damvig A/S
Damvig A/S har indtil salget været ejet…
05/12/2019
Danish AM Hub as winner of German Design Award 2020
In the fall of 2019, Danish AM Hub won…
24/09/2019
3D Print kommer til at revolutionere implantat-markedet
Particle3D har med sloganet "We print…
12/06/2019
Dansk AM Hub vil hente udenlandsk kapital til danske start-up virksomheder inden for 3D print
Et nyt initiativ fra Dansk AM Hub skal…
14/01/2019
40 AM eksperter giver deres bud på udviklingen i 2019
Michael Petch fra medievirksomheden 3D…
08/01/2019
The potential in Additive Manufacturing
07/12/2018
Additive Manufacturing er drivkraften for bilindustriens fremtid
Forbes artikel skrevet af Sarah Goehrke…
27/11/2018
Addifab fordobler omsætningen det første år med 3D print og sprøjtestøbning
Sidste år vandt AddiFab i Jyllinge…
10/09/2018
Dansk AM Hub er dansk anker på nordisk samarbejde om 3D print
Det er første gang der samles et…
07/06/2018
Danske virksomheders konkurrenceevne skal styrkes med 3D print
3D print og Additive Manufacturing er…
06/06/2018
Monoqool var halvvejs i skifteretten – en 3D-printer forhindrede likvidering og grundlagde en millionforretning
Danske virksomheder kan lære meget af…
06/06/2018
Danske virksomheder sakker bagud i milliardstort 3D-kapløb
Med 46 mio. kr. i ryggen skal Dansk AM…
21/03/2018
Siemens investerer stort i 3D print
30/01/2018
Regeringens nye digitale vækstinitiativ vil skabe synergi med AM Hub
I forlængelse af mødet i…
23/01/2018
Huismans 3D printede kran-krog testet til bæreevne på 80.000 kg
Huisman, en verdensomspændende…
22/01/2018
Harvard forskningsprojekt udvikler roterende 3D print metode, der producerer som naturen gør det
Kompositmaterialer, der findes…