Herningsholm-elever vinder igen DM i 3D print

Et hold af fire elever fra Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier trak det længste strå, da der skulle findes en vinder i den landsdækkende konkurrence DM i 3D print for erhvervsskoleelever. Det er andet år i træk, at elever fra Herningsholm vinder konkurrencen.

 

Det blev Kasper Riber Meldgaard, Lasse Holten Møller, Mircea Remus Vezure (venstre) og Gustav Dorow Nørbygård (højre) fra Herningsholm, der løb med sejren, æren og en 3D printer hver i præmie, da der onsdag d. 16. november 2022 blev kåret en vinder af DM i 3D print 2022.

Eleverne havde udtænkt og udviklet et måleværktøj, hvor man let og hurtigt kan aflæse størrelsen af f.eks. bor med det formål at forbedre opbevaringsskabene på værkstedet og skabe mere orden og færre irritationsmomenter i hverdagen.

”Det er rigtigt dejligt, at vi vandt. Jeg er simpelthen så glad for det. Vi har haft et godt samarbejde i gruppen, hvor vi har udnyttet hinanden forskellige kompetencer optimalt, og det har i sig selv været et sjovt og spændende forløb, og så er jeg bare rigtigt glad for, at vi ovenikøbet også vandt,” siger Mircea Remus Vezure, der ligesom sine holdkammerater er industriteknikerelever på grundforløb 2.

 

Desværre var to af holdkammeraterne syge, da de to videnscentre, der har arrangeret konkurrencen, lagde vejen forbi for at overraske vinderholdet – men holdkammeraten Gustav Dorow Nørbygård var dog ikke i tvivl om, at præmien ville falde i god jord hos kammeraterne.

”Vi har alle virkeligt fået øjnene op for, hvad 3D print kan, og hvor langt man kan komme med en god idé og et godt hold. Der er ingen tvivl i mine øjne om, at 3D print i forskellige materialer er fremtidens teknologi – og den er her allerede, så det har bare været så fedt at få lov til at fordybe sig i teknologien og udvikle et helt konkret produkt,” siger Gustav Dorow Nørbygård.

Konkurrencens dommere lagde vægt på, at eleverne kom omkring deres problemstilling på en veludført og grundig måde, og at udførelsen af deres måler med 3D print var tæt på perfekt, og at måleren har stor anvendelighed også uden for elevernes egen faggruppe.

 

Højt niveau

Ved dette års DM i 3D print for erhvervsskoleelever skulle holdene bestående af 2-4 elever bruge 3D print-teknologien til at forbedre eller reparere noget fra elevernes dagligdag og fagområde. Eleverne skulle have fokus på upcycling, forbedring, genbrug eller reparation i deres opgaveløsning.

I alt dystede 16 hold fra fem forskellige erhvervsskoler; Mercantec, Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier, EUC Nordvest, NEXT og Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier. Og det var ikke kun vinderholdet, som havde lagt sig i selen.

”Niveauet i år har været superhøjt. Det har virkeligt været helt fantastisk at se, hvordan eleverne har knoklet, tænkt ud af boksen og ladet deres kreative sans guide dem i jagten på at løse nogle helt konkrete udfordringer i deres hverdag,” siger Troels Høyrup Nepper, faglærer og projektleder for Videnscenter for Håndværk, Design og Arkitektur, der er en af arrangørerne af konkurrencen.

 

Vil øge interesse for 3D print

Konkurrencen er sat i søen af Videnscenter for Håndværk, Design og Arkitektur og Videnscenter for Automation og Robotteknologi for at understøtte erhvervsskoleelevers interesse i 3D print-teknologien og øge den generelle lyst til at arbejde kreativt med teknologi.

”Det er vigtigt, at erhvervsrettede uddannelser omfavner teknologien og dens mange muligheder, hvis danske virksomheder ikke skal tabe konkurrenceevne og halte bagefter udlandet. Derfor er det vigtigt, at erhvervsskoleelever får kendskab til teknologien og dens muligheder, så de bliver rustet til fremtidens arbejdsmarked og kan se mulighederne i teknologien,” siger Christoffer Boserup Skov, videnscenterchef hos Videnscenter for Automation og Robotteknologi.

Anvendelsen af 3D print-teknologier vokser eksplosivt på globalt plan inden for mange forskellige brancher, og derfor er det vigtigt, at erhvervsskoleelever over en bred kam opnår færdigheder inden for området.

 

Fakta om videnscentre

Videnscenter for Automation og Robotteknologi og Videnscenter for Håndværk, Design og Arkitektur er to af i alt ni nationale videnscentre, som er sat i verden for at være med til at sikre, at de danske erhvervsuddannelser er klar til den hastige teknologiske udvikling og kan matche de kompetencer, som efterspørges i danske virksomheder.
Videnscenter for Automation og Robotteknologi er placeret på værtsskolen Mercantec i Viborg.
Videnscenter for Håndværk, Design og Arkitektur er placeret på værtsskolen NEXT i Valby.

Tekst af: Videnscenter for Automation og Robotteknologi