Læs artiklen i Børsen her

 

3D-teknologi skriver nyt dansk erhvervs-eventyr

Af Frank Rosengreen Lorenzen, direktør i Dansk AM Hub

 

Med 3D print teknologi kan vi udvide vores danske erhvervs-eventyrsamling. De første kapitler skrives netop nu af danske virksomheder, som med additive manufacturing (AM) og 3D-teknologi har skabt stærke forretningsmodeller, der viser, hvordan vi i Danmark designer, udvikler og producerer fremtidens produkter.

For vi besidder produktionskompetencen. Problemet er dog, at der siden de store danske familieejede producenter fra efterkrigstiden som f.eks. Danfoss, Lego, Grundfos eller Velux har været langt til lignende internationale produktionssucceser.

Skiftende regeringer har forsøgt med et utal af vækstinitiativer og erhvervsfremmereformer at skabe de næste store industri- og vækstlokomotiver, dog uden held. Men nu begynder en ny teknologiform at skrive store danske væksteventyr med virksomheder, som har ”disrupted” traditionel produktion med innovation og 3D teknologi.

3Shape er med en stejl vækstkurve i dag førende på markedet for ”intraorale scannere”; et 3D-kamera, som på 30 sekunder laver en digital model af tænderne. De angreb en langsommelige værdikæde i tandlægebranchen og skabte et blue-ocean væksteventyr.

Luxion skaber med deres software KeyShot realistiske 3D-modeller af bl.a. biler og ure og har kunder som Volvo, Rolex, Facebook og Adidas – og har endda fået en teknisk Oscar for at have skabt den 3D-teknik, der gør Gollums hud realistisk i Ringenes Herre-filmene. I dag har selskabet en værdi tæt på én millard kroner.

Og i den amerikanske version af Løvens Hule dukkede tidligere på måneden tre danske iværksættere op og sikrede en investering på 1 mio. dollars til deres virksomhed The Magic 5, som via ansigtsscanning og 3D-teknologi producerer svømmebriller tilpasset den enkelte forbrugers øjenhule og ansigt.

Fælles for de tre er netop, at produktion bliver smartere og skræddersyet den enkelte bruger. De identificerede et tydeligt problem med en dårlig og ineffektiv værdikæde, som de revolutionerede med AM-teknologien og har dermed skabt et produkt, som giver helt ny værdi til kunderne. Det kan meget vel være en af nøglerne til at skabe fremtidens danske industri-successer og dermed netop sikre, at vi i Danmark designer, udvikler og producerer fremtidens produkter.