Fra skrald til ressource – 7. klasser genbruger plast

På Risingskolen fik eleverne i 7. A plastikgenbrug helt tæt på kroppen, da ungdomsskolen UngOdense gav dem et mobilt laboratorie at lege med for en dag.

3D-printeren bygger et skilt med en tynd, hvid tråd. For blot et par timer siden var tråden plastikaffald i naturen. Nu er det en ressource, der kan bruges til at bygge andre ting. 3 D-printeren er endestationen i et mobilt plastiklaboratorie. I dag er den stillet til rådighed for eleverne i 7. A på Risingskolen, der med stor interesse lærer om genbrug af plastik. Manden bag maskinen, Anders Michelsen, er selv mødt op for at undervise børnene i laboratoriet.

– Eleverne lærer, at plastik kan være en ressource i stedet for affald, som vi skal genbruge mere, så den ikke slipper op. Derudover lærer de, hvor meget planter og dyr lider, når vi smider affald ud i naturen, siger Anders Michelsen, der er projektleder hos Halmhuset, der drives af ungdomsskolen UngOdense.

Han er uddannet blikkenslager og har selv bygget laboratoriet, som tager undervisningen ud af bøgerne og ind i virkeligheden.

– Når man får det i hænderne og arbejder med det, hænger det bare bedre fast. Jeg er rigtig glad for at se, at de er underholdt af laboratoriet, og at de kan forstå og snakke med om, hvad de laver, siger Anders Michelsen.

Laboratoriet fungerer ved, at eleverne samler og sorterer plastik fra naturen, som så nedbrydes til små stykker plastik i en granulator. Herefter smeltes plastikken ned og trækkes ud i en tråd, som en indbygget 3 D-printer kan bruge til at bygge små ting i plast.

Energien til laboratoriet kommer fra en vindmølle og nogle solceller, der er monteret på trailerens tag. Rækker de ikke, får maskinerne energi fra en generator, der kører på fritureolie.På traileren er der målere, der hele tiden viser, hvor meget energi der produceres og bruges – og hvor meget af den brugte energi, der er grøn.

Engagerede unge

En af eleverne, der eksperimenterer i laboratoriet, er Salam Mustapha på 13 år. Sammen med de andre elever startede hun skoledagen med at folde laboratoriet ud, hvorefter de fik et oplæg om det. Eleverne var selv ude at samle det skrald, som skal bruges i laboratoriets 3 D-printer.

– Det er meget inspirerende, siger Salam Mustapha om laboratoriet.

– Man får lyst til at samle skrald, så det ikke flyder rundt på jorden. Det er vigtigt, fordi vi også skal kunne give verden videre til den næste generation, så det går jo ikke, at vi ødelægger den nu, så den næste generation ikke kan leve i den, forklarer hun.

Det er første gang, at laboratoriet bliver taget i brug af skolebørn, og det lader til, at de tager det til sig.

– Det her er meget mere spændende, end hvis vi skulle læse om det på computeren. Det gør bare meget, at man kan se og prøve det, siger hun.

Bæredygtighed på hjul

Laboratoriet er bygget på en trailer, så den kan køres ud til eleverne. Forløbet hedder Plast Lab on Wheels, og det er et af flere forløb om bæredygtighed, som UngOdense tilbyder folkeskoleklasser i Odense Kommune. Selvom i dag er første gang, traileren tages i brug, har ungdomsskolen allerede oplevet stor interesse for det rullende laboratorie.

– Bare det, at vi har snakket om det, har fået folkeskoler til at spørge, om vi ikke kan komme ud til dem med traileren. Jeg tror, det bliver et helt vildt tilløbsstykke, fortæller viceungdomsskoleleder hos UngOdense, Erik Rasmussen.

Formand for Børn- og Ungeudvalget Susanne Crawley Larsen (R) mødte også op for at se traileren.

– Det er en anderledes lærebog, end hvad vi er vant til. Og så er den designet, så mange kan få glæde af den, fordi den kan køres rundt til skoler og dagtilbud, siger Susanne Crawley Larsen begejstret om traileren.

Selvom traileren også er populær uden for kommunegrænsen, understreger Susanne Crawley Larsen, at den i første omgang skal bruges af skolebørnene i Odense Kommune.

Læs mere her.