Helt grøn på klimakommunikation? Sådan undgår du faldgruberne

 

Denne guide er udarbejdet af Industriens Fond og kan findes her.

 

3D print har nogle åbenlyse potentialer for mere bæredygtig produktion og kan være en del af en potentiel løsning på vores udfordringer med klimakrisen. Men nye krav fra regeringen og forventninger fra kunder kan gøre bæredygtighed til et konkurrenceparameter, skriver Industriens Fond.

Det kan være svært for virksomheder og organisationer at kommunikere om bæredygtighed, da der findes et ton af regler og certificeringer, hvilket kan gøre det svært for at navigere rundt i. Og der er ingen, som har interesse i at blive stemplet som “greenwasher”.

Men hvordan fortæller du det og undgår faldgruberne, når det kommer til greenwashing? Industriens Fond har lavet en guide om klimakommunikation – så du undgår dem.

 

Guide til klimakommunikation

Vær korrekt, klar og afbalanceret

Det handler om troværdighed. Spørg altid jer selv, om I kan svare ja til, at jeres kommunikation er netop det. Påstande skal kunne dokumenteres. Kommuniker som udgangspunkt først jeres mål, når I har en realistisk plan for, hvordan I vil indfri det.

Udelad aldrig væsentlige informationer eller mellemregninger. Henvis til baggrund og dokumentation for informationer i kortere formater. Med afbalanceret menes, at man ikke skal overdrive effekten af enkelte tiltag, set i forhold til virksomhedens samlede udledninger.

Vær entydig frem for flertydig

Pas på med generelle vendinger, der hurtigt kan blive vildledende. Fx “Vi er miljøvenlige, klimavenlige eller bæredygtige”. I stedet for at sige ‘Vores produkt er bæredygtigt eller miljøvenligt’ kan man med fordel sige ‘Vores produkt er svanemærket’. Og tilsvarende på virksomhedsniveau ‘Vores virksomhed er klimavenlig/grøn’ bør erstattes med noget mere konkret og præcist som ‘Vi har reduceret vores CO2-e udledning med XX ton CO2 fra 2019-2021, svarende til 10%.

Vær afgrænset og specifik, når I kommunikerer

Kommunikerer I om virksomheden eller virksomhedens produkter?  Her skal man være opmærksom på, at der er stor forskel på, om man har lavet sit første klimaregnskab, eller om man har fået udarbejdet en livscyklusanalyse. De kan begge fortælle noget om ens klimaaftryk, men de har hvert deres formål, og dét skal man naturligvis have for øje, når man kommunikerer om ens bedrifter.

Vær åben – også om det, der er svært

Husk på, at det her er nyt for alle, ligesom gængs regnskabspraksis var det engang. Det betyder også, at der er plads til at vi skal lære af hinanden og være nysgerrige. Der er noget sejt over transparens og det at have modet til at være ærlig og fortælle kunder og samarbejdspartnere at noget er svært – men at man gør sig umage. Hellere kommuniker at I er i gang, hvor langt I er nået og hvordan på ærlig og troværdig vis – frem for ikke at kommunikere eller i værste fald være uærlig om ens reduktioner og mål.

Kommuniker på egen banehalvdel

Undgå at sammenligne jer med andre, hvor I fremhæver jer selv og jeres produkt over jeres konkurrenter og deres produkter. Måske I producerer noget ud fra et rest-produkt, mens andre har valgt at investere i maskiner med lavt energiforbrug. Hold jer derfor til egen strategi, lad jer inspirere af andre, og motiver flere til at komme i gang.

Vil du vide mere, kan du læse guiden her.