Katastrofen, da den verdensberømte historiske katedral Notre Dame i Paris brændte i 2019, var enorm. Med katedralen gik næsten 900 års uvurderlig kulturarv op i flammer.

Katedralen kom på verdens læber, da den franske forfatter Victor Hugo i 1831 udgav værket ’Klokkeren fra Notre Dame’, hvor klokkeren talte med katedralens gargoyler. Herunder dæmonen Le Stryge, som nu var gået op i flammer.

Notre Dame er ikke den eneste historiske bygning, der har stået foran en gennemgribende genopbygning. I april raserede en omfattende brand Børsen i midten af København, og ejeren – Dansk Erhverv – skal nu sikre, at Børsen bliver bragt tilbage til fordums storhed.

Og her bør fortidens metoder kombineres med fremtidens teknologi, mener arkitekten Matteo Baldassari.

”3D-printning og genanvendelse af materialer tilbyder en moderne løsning til rekonstruktion. Det gør det muligt at genskabe indviklede strukturer på en mere overkommelig måde uden at gå på kompromis med den geometriske kompleksitet og bæredygtigheden, som er meget vigtig i moderne byggeri.”

Har genskabt detaljeret figur

Matteo Baldassari er sammen med Eric Geboers co-founder af den hollandske virksomhed Concr3de, der producerer 3D-printere, som med pulver kan skabe og genskabe elementer i alt fra sten til rustfrit stål.

Foto: Leif Jørgensen/Wikimedia Commons

Elementer som for eksempel figurerne fra Børsens facade, som Concr3de har printet og medbringer til konferencen AM Summit 2024, der løber af stablen 24. oktober i Øksnehallen.

”Når dele af en bygning mangler eller er for beskadigede til at restaurere, kan 3D-printning fremstille nøjagtige erstatninger baseret på historiske optegnelser eller eksisterende eksempler,” siger Matteo Baldassari, der er keynote speaker på AM Summit 2024.

Printede berømt dæmon

Arbejdet med figuren fra Børsens facade er ikke første gang, at Concr3de har vist, at 3D-print kan være vejen frem for restaurering af historiske bygninger.

Efter Notre Dame brændte ned printede Concr3de på baggrund af 3D-scanninger Le Stryge, der prydede taget af den gotiske katedral i Paris. Materialerne var kalksten og aske. Materialer, der til forveksling mindede om resterne efter branden.

Hvilke opgaver kan 3D-printning løse i forbindelse med rekonstruktion af historiske huse?

”3D-printning kan skabe præcise replikaer af indviklede arkitektoniske detaljer, som gesimser, stuk og andre dekorative elementer, som kan være for vanskelige eller dyre at fremstille i hånden. Brugerdefinerede komponenter, der matcher det oprindelige design, kan produceres hurtigt og nøjagtigt,” påpeger Matteo Baldassari blandt andet.

For netop udfordringerne med fremtidens restaureringer af vigtige bygninger kan være en af mange, mener arkitekten.

Her ser Matteo Baldassari, hvordan moderne håndværkere blandt andet kommer på hårdt arbejde, når de skal balancere historisk præcision med moderne krav og nødvendigheder.

”Originale materialer er måske ikke længere tilgængelige, eller også er der sjældne, hvilket gør det svært at matche den oprindelige konstruktion. Moderne håndværkere kan samtidig være nødt til at lære og samtidig anvende traditionelle byggeteknikker, der ikke længere er udbredt,” siger han.

Når det moderne bliver en hindring

Samtidig kan det være svært at sikre plads til moderne fornødenheder som vvs og elektriske systemer i bygninger, der er opført før træk, slip og kunstigt lys ved hjælp af en kontakt blev en del af menneskets hverdag.

”Udfordringerne kræver, at håndværkere ikke kun besidder tekniske færdigheder, men også en dyb forståelse af historie, materialevidenskab og moderne byggeteknikker. Samtidig skal de have evnen til at samarbejde effektivt med historikere, arkitekter, konservatorer og regulerende myndigheder, siger Matteo Baldassari.

Han opfordrer alle ejere af historiske bygninger til at få deres bygninger 3D-scannet, skulle uheldet være ude:

”3D-scanning kan skabe detaljerede digitale modeller af eksisterende strukturer og elementer, som derefter kan printes. Det sikrer, at designet er bevaret til fremtidig reference og restaurering. Derudover kan scanningerne indgå i digitale arkiver, der kan bruges til fremtidige restaureringer eller uddannelsesmæssige formål.”

Matteo Baldassari fortæller om sit arbejde på Main Stage på AM Summit 2024 fra klokken 14.00.